ENDOPLASMIC FLOW

TITLE : 11/11/11
RELEASE : 4.8.2012
CAT.NO : IRR CD02
FORMAT : CD
FILE UNDER : ELECTRONIC / AVANT-GARDE / EXPERIMENTAL / CINEMATIC
PUBLISHED BY STERLING SONGS PUBLISHING
LINE-UP :
JON TYLER (ENDOPLASMIC FLOW)
MICHAEL THOMAS ROE (KLUSTER)
OLE CHRISTENSEN (BIG ROBOT / SONISK BLODBAD)
+ additional sounds created by Conrad Schnitzler
OVERVIEW
 With its suggestion of the organic, the name “Endoplasmic Flow” is fitting moniker for, Englishman, Jon Tyler`s project. Jon has spent many years sculpting complex soundscapes using the electronic building blocks found within the prolific stock of Conrad (CON) Schnitzler`s “solo” pieces. And Jon is not the only one who`s been experimenting with Con`s amino-acids. Across the Atlantic Ocean, American, Michael Thomas Roe and over the North Sea, Norwegian, Ole Christensen, have also been enriching Con`s Primeval soup with their own unique sonic ingredients. For Michael Thomas Roe, examples of this collaboration can be heard in the work of Kluster (2007-2011) and the three Mic & Con releases and for Ole Christensen with that of Big Robot on the “Aquafit”, “Horror Odyssee” and “Heute Schnee” releases. Con also contributed to the debut album of Sonisk Blodbad, “Dark Spring”.
It was only a matter of time before common sense and sensibilities resulted in all four of these men contributing together. Endoplasmic Flow is really erupting and 11/11/11 is their sixth release so far. The album contains six carefully selected pieces from their massive 11 CD box set released 11.11.2011. Six tracks of industrial ambiance each with the distinct presence of something that lives and breathes.
“11/11/11″ is mastered by Jos Smolders at EARlabs studios and the beautiful CD artwork is done by the eminent New York based artist Steven Cerio.
“This is as beautiful as only the German composers like Conrad Schnitzler, Klaus Schulze & Englishman Mark Shreeve did in their better moments.” – Musikk fra Norge.

Musikk fra norge.

http://musikkfranorge.blogspot.com/2012/03/sonisk-blodbad-dark-spring-album-anm.html
Den som forventer seg en innadvent mørk plate som kunne vært brukt som alternativt soundtrack til Eraserhead blir skuffet, men er man åpen og ikke tar tittelen for bokstavelig så åpner det seg en plate i kryssningspunktet mellom synthpop og elektronisk krautrock. Umulig vil nok mange si. Vel Sonisk blodbad har gjort det og det høres faktisk vakkert ut.
Albumet er vakkert på en underfundig måte. En slags kryssning mellom KLF sitt “Chill Out” album og Schnitzler/Hatterud sitt “Hirschgebrüll” album. Umulig vil nok mange si, og mange vil nok hevde det inntil de hører dette albumet. Albumet er mye lysere i lydbildet enn fjorårets singel “Blue Room“. Faktisk burde kanskje titlene vært byttet om, slik at albumet het blått rom. Her strømmer det på av klar blå himmel inn i et rom fylt av botaniske sjeldenheter. Alltid med en blå melankolsk undertone som er albumets røde tråd.
Singellåten “Blue Room” er med her i en remixet utgave som virkelig drar albumet oppover mot crescendo, som blir utløst av avsluttningssporet “Cold Winter” som på en fabelaktig måte oppsummerer de løse trådene som har vært igjennom albumet og gir hele “Dark Spring” en ny mening. Brutal vakker avslutning av ett album du burde unne deg til fordypning i mørkt rom med ax volum. En garantert indre reise i ditt eget sinn. En filmopplevelse som ikke kan festes til filmlerret men som må oppleves. Kryss ut 23 mars i kalenderen for da er albumet i butikker som selger god musikk.

-Magne Fonn Havskor

“24 lyder i sekundet”
«En overraskende livsfrisk elektronika et sted i nabolaget til Fläskkvartettens Wallander-musikk» skrev jeg da Sonisk Blodbad kom ut med debutsingelen Blue Room i fjor. Nå er de ute med fullengderen Dark Spring, og det er bare å notere at de langt på vei innfrir forventningene fra singelen.

 

Bandet består av Ole Christensen fra Porsgrunn/Bergen, Haavard Tveito fra Kristiansand, det finske vokalfenomenet Sanna Saarinen og New York-kunstneren Steven Cerio. Sistnevnte er mest kjent for coverkunst og plakater han har laget for The Residents. I Sonisk Blodbad er han tildelt en virtuell trommekrakk (mye av musikken blir til gjennom filutveksling), i tillegg til at han har laget det Giger-inspirerte coveret.

 

På den nye platen har bandet også inkludert to sjeldne spor fra den tyske elektronikalegenden Conrad Schnitzler, som døde i fjor. Ja, det er sikkert flott å få han med. Conrad var en villmann, og laget mye spenstig elektronika som fortsatt tåler gjenhør. Men bidragene hans passer ikke inn i stemningen. I stedet trekker de platen i en stillestående new age-retning – komplett med fuglelyder og sukkersøte harmonier.

 

På egenhånd legger Sonisk Blodbad seg derimot i et mørkt og industrielt lydlandskap ikke så langt fra gamle helter som franske Heldon og britiske Throbbing Gristle, med nikk til Amon Tobin (musikken til Xbox-spillet Splinter Cell) og Trent Reznor (filmmusikken til The Girl with the Dragon Tattoo).

 

Ordet «filmmusikk» er her sentralt. Det er ikke vanskelig å se for seg denne musikken på lydsporet til en film. Da ville jeg hatt Blue Room på rulleteksten (men heller den melankolske singelversjonen enn remixen som er med på den nye platen, selv om det er morsomt å høre hvordan den pakkes inn i en metronomisk krautrock-beat) og den mørke tromme/synth-duetten «Det er ingen teatertriks» på åpningsbildene. Tittelen på sistnevnte høres i seg selv ut som et løfte til norske kinogjengere.

Sonisk blodbad is a new project featuring members from different Norwegian & international acts. The bands core consists of Ole Christensen (Big Robot / Endoplasmic Flow), Haavard Tveito (Vetter / Against The Grain), Steven Cerio (Atlantic Drone) & Sanna Saarinen (Big Robot). Inspired by bands like Coil, Psychic TV & Popol Vuh, Sonisk blodbad compose sounds that is very meditative and minimalistic. “Music to play in the dark” would perhaps be the best term.
On their debut, “dark spring”, sonisk blodbad has brought in Jan M. Iversen (TIBprod.) & Broken Synths from Greece to make radical reworks of the bands first 7″ “Blue Room”. The album also features two brilliant works specially composed for the project by the late great Conrad Schnitzler. Schnitzlers pitch black ice cold soundscapes fit perfect to the Sonisk blodbad sound.
“dark spring” is a must for fans of cold minimal electronics!
Line-up :
Ole Christensen, Haavard Tveito, Steven Cerio, Sanna Saarinen, Frode Veungen, Christian Veungen, Broken Synths & Jan M. Iversen. Special contribution by Conrad Schnitzler.